Vertrek Nederland en aankomst Surabaja - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Esther Duinen - WaarBenJij.nu Vertrek Nederland en aankomst Surabaja - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Esther Duinen - WaarBenJij.nu

Vertrek Nederland en aankomst Surabaja

Blijf op de hoogte en volg Esther

01 Maart 2014 | Indonesië, Soerabaja

Na 1,5 uur in de auto, 3 uur op Schiphol, 10,5 uur vliegen, 9 uur rondslenteren op Bangkok Airport en weer 4 uur vliegen ben ik dan eindelijk aangekomen in Surabaja op Java. Hoewel de reis wel prima verliep had ik wel hele erge last van heimwee. Alles rondom mijn aankomst was nog zo onzeker (waar ik verbleef, of daar andere studenten waren, of ik samen met hun dingen kon ondernemen etc) dat ik het moeilijk vond me te focussen op alle mooie dingen die ik ga zien en maar moeilijk van me af kon zetten wat ik achterliet. Desalniettemin probeerde ik mezelf constant op te beuren en kon ik nog even appen met thuis in Bangkok want ik kon een uur gratis wifi krijgen.

Gelukkig werd ik ondanks een uur vertraging nog opgewacht door "onze persoonlijke chauffeur" die me naar de universiteitscampus bracht waar ik de komende 8 weken zou verblijven. Onze chauffeur, omdat hij mij samen met 7 andere Nederlandse studenten overal naartoe brengt, zo ook dagelijks heen en terug van en naar het ziekenhuis. In de eerste instantie zou ik bij hun in het guesthouse slapen, wat me erg fijn leek zodat ik wat aansprak had en ze me misschien op sleeptouw konden nemen, alleen er was helaas geen plek meer en overigens ook geen bed. Wel zijn we even daar langs gereden, heb ik kennis gemaakt en hebben we meteen de afspraak gemaakt dat ik vannacht met hun mee ga de Bromo beklimmen om daar de zonsopgang mee te maken.
Aangekomen in mijn kamer was het toch allemaal wel erg primitief en viezig. Spinnenwebbetjes, stof, ok, maar ook allerlei vlekken in het bed (wil niet weten wat, maar heb zo'n donkerbruin vermoeden, letterlijk), uberhaüpt geen laken, een raam wat niet goed dicht kan, zeer slecht internet en een fan waarvan t stopcontact net 20 cm te laag zit, met als gevolg een snikhete nacht. Ondanks dat heb ik toch redelijk in mijn lakenzak en op een binnenstebuiten gekeerde matrashoes geslapen, ook niet gek na meer dan 24 uur reizen.

Vandaag heb ik me gewaagd aan de koude openbare douche, want op elke afdeling zijn er 4 douches en wc’s die dan door de hele verdieping gedeeld worden, die me reuze mee viel. Vond het wel prima fris na zo'n klamme nacht, hoewel direct na het afdrogen ik voor m'n gevoel weer begon te zweten. Het is hier niet eens zo super snikheet, maar wel regenseizoen dus lekker vochtig in de lucht. Na t ontbijt ben ik op zoek gegaan naar andere buitenlandse studenten, met succes. Zo ben ik op de verdieping boven mij 4 internationale studenten tegengekomen uit China, Senegal en Pakistan, waarvan met twee ik de rest van de dag samen achter de laptop heb gezeten. En ook eindelijk op 5 minuten loopafstand een gebouw gevonden met wél goede wifi, dus kunnen skypen met het thuisfront. Daarna even met één van die meiden naar een megagroot en megagoedkoop winkelcentrum geweest, simkaart, eten en een stekkerdoos geregeld (werkende fan!) en weet voortaan dat als ik me echt verveel of verdrietig ben ik me daar prima kan vermaken. Mango, Zara, allerlei merken enzovoort en allemaal goedkoper dan thuis!

Nog even een serie'tje kijken en dan ga ik met de Nederlanders op stap. Ben heel erg benieuwd hoe ze zijn en hoop stiekem alsnog dat we regelmatig met elkaar kunnen optrekken want de buitenlandse studenten houden ze niet echt van winkelen, uit eten gaan, touren en de omgeving verkennen. Ze blijven liever binnen, koken zelf, eten niet vaak samen en vinden toch alles te duur, wat het ook echt is voor hun. Ben benieuwd verder hoe de eerste stagedagen zullen lopen, maar dat en foto’s volgen!

  • 01 Maart 2014 - 16:38

    A. Van Duinen:

    Ik heb al een keer gereageerd maar ik weet niet of ik het goe doe vandaar nog een keer

  • 01 Maart 2014 - 16:41

    A. Van Duinen:

    Jaaaaa ik zie dat ik het goed gedaan heb. Lieverd je bent hartstikke goed bezig. Morgen schrijf ik verder. Dikke kus

  • 01 Maart 2014 - 16:48

    Alma Littooy:

    Lieve Esther,

    Ik ben trots op je, wetende hoe moeilijk de overgang voor je is.
    Dan te bedenken dat we precies een week geleden Utrecht nog 'onveilig maakten' (ach ja...) en dat je je nu alweer in een volgend avontuur gestort hebt.
    Heel veel succes gewenst, doe voorzichtig en het gaat vast goed komen!

    Lieve groeten, Alm@

  • 02 Maart 2014 - 00:02

    Chéline:

    Hey meid!
    Wat leuk dat je al een stuk geschreven hebt. Vervelend dat je zo last had van heimwee, maar vanaf nu wordt het beter! Goed bezig, met het socializen. Hoop dat je je snel wat meer thuis voelt daar! Misschien goedkope matrashoes kopen? Nou ik hou je in de gaten. Veel.succes nog in je eerste weekje om te settelen.
    Kus

  • 02 Maart 2014 - 13:07

    Manon:

    Hoi Esther,
    Wat leuk om wat van je te lezen. Wat een veranderingen allemaal. Ik kan me voorstellen dat, dat allemaal wennen is. Heel veel plezier en geniet er maar van.
    Liefs Manon

  • 02 Maart 2014 - 13:10

    Vincent:

    He Es'. Leuk om te lezen. Goed dat je doorzet (misschien een nieuw matras nodig) ;). Heel veel plezier en succes met je stage. Liefs je broer

  • 02 Maart 2014 - 15:40

    Eelco:

    He muts,

    Mooi om te horen allemaal!!! Als je eerder naar huis wil, neem ik je plek wel over ;) En hygiëne is trouwens zwaar overschat hoor. Goed voor de weerstand van een aankomend arts.....

    Have fun daar!!!!

    Eelco

  • 03 Maart 2014 - 15:45

    Mama:

    Hai meisje is je Kerry maaltijd een beetje gelukt. Raar hoor jij gaat alweer bijna naar bed en ik ga de hondjes uitlaten. Sterkte morgen. Dikke kus mama

  • 03 Maart 2014 - 21:17

    Lianne:

    Hey meis,

    Wat fijn om te lezen dat je jezelf al enigzins wegwijs maakt daar. Hoop dat je snel je draai gevonden hebt :)
    xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 02 Sept. 2011
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 16244

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 30 Juni 2014

Zuid-Oost Azië

02 September 2011 - 03 Oktober 2011

Klinische stage in Istanbul

Landen bezocht: