Bali - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Esther Duinen - WaarBenJij.nu Bali - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Esther Duinen - WaarBenJij.nu

Bali

Blijf op de hoogte en volg Esther

19 Mei 2014 | Indonesië, Kuta

Bali: 29 april tot en met 8 mei.

Kuta.
Dinsdag 29 april ben ik afgereisd naar Bali. Na 8 weken stage kon het vakantie vieren echt beginnen! Binnen één uur was ik opgestegen en alweer gedaald omdat de vlucht maar 45 minuten duurde vanaf Surabaya. Ik had geen eens tijd om een tukkie te doen! Eenmaal aangekomen merkte ik direct hoe toeristisch het was door alle verschillende taxibedrijven die je voor veel ste veel geld ergens heen willen brengen. Gelukkig ben ik redelijk ingeburgerd en weet ik wat normale prijzen zijn, waardoor ik na 10 minuten zoeken en onderhandelen uiteindelijk voor 3 euro naar m’n hostel ben gebracht. Het was een hostel in het centrum van Kuta, dus overal dichtbij. De slaapkamer was een lange gang met 5 stapelbedden. Het was nog best goed geregeld want elk bed had een eigen lamp, een eigen stopcontact en was redelijk afgeschermd door stenen muurtjes tussen de bedden. Enige minpunt was dat alle nachten de airco het niet deed, dus dat was wel een klein beetje afzien. Sowieso was het erg wennen want ik heb nog nooit eerder in hostels geslapen met nog 9 of zelfs meer personen op één kamer. Gelukkig heb ik hele goede oordoppen anders had ik wel chronisch slaapgebrek gehad. Iedereen komt natuurlijk op andere tijden thuis en gaat ’s ochtends ook op andere tijden weg, dus met name de eerste dagen was het erg wennen.
10 Minuten na mijn aankomst arriveerde er een Canadees meisje die ook alleen op reis was. Logischerwijs raakten we aan de praat tijdens het uitpakken van onze spullen en hebben we die dag en de dagen erna veel samen gedaan. Dit was niet altijd even makkelijk want ze klaagde en zeurde echt heel veel, was nog niks gewend en kwam direct vanaf het Westerse Australië, maar we hadden dezelfde interesses en wilde ook wel ongeveer dezelfde dingen in Kuta.

Zo vind ik Kuta net Lloret de mar. Super toeristisch met heel veel mensen die komen voor het surfen, of voor het stappen of voor de combinatie. Het is zien en gezien worden. Overal zijn open winkeltjes waar ze je goedkope strandkleren, echte neppe zonnebrillen of andere meuk proberen te verkopen. Daartussen zitten overal mensen die je een lift aanbieden op de scooter en ‘s avonds worden ze omgewisseld voor mensen die drugs verkopen en proppers voor restaurants, barretjes en clubs. Meerdere keren hebben we een buisje lijkend op een tampon in onze handen geduwd gekregen met de opmerking “mushroom?”.
De eerste dag heb ik wat gelegen bij het zwembad en ben ik ‘s avonds met 3 Nederlandse meiden van het hostel wezen stappen. Omdat ik toch nieuwsgierig was naar het stappen ben ik mee gegaan, maar mijn eerste indruk werd wel bevestigd. Veel mensen die dronken en/of high waren of wilden worden en op zoek waren naar een nachtelijk avontuurtje met het andere geslacht. Kortom, niet helemaal mijn ding.
De dagen erna zijn ik en het Canadese meisje regelmatig naar het strand geweest en met een local hebben we een dagje rond gereden met de auto en wat tempels en strandjes gezocht. Verder hebben we een mooie beachclub bezocht, lekker westers (maar wel duur ten opzichte van Java) gegeten (de 4 kg die ik was afgevallen tijdens stage zitten er inmiddels al weer dubbel op :S ), de zonsondergang bekeken op beanbags op het strand, verse vis gegeten bij een plaatsje net onder Kuta en heb ik mijn eerste surfles gehad, die nog best wel redelijk ging. Het lukte me meerdere keren om op te staan en daarnaast vond ik het erg leuk om tussen de professionele surfers wat te staan stuntelen en klungelen. De zee was echt geweldig en de golven meerdere meters hoog, dus merendeel van de tijd moest ik me aan het board vastklampen en wachten totdat de instructeur me recht legde bij een goede “kleine” golf.
Achteraf ben ik misschien wel wat lang gebleven in Kuta, maar het was heerlijk na 2 maand stage echt vakantie te vieren en te relaxen op het strand.
Op onze derde dag kwam er een nieuw meisje bij het hostel, een Oostenrijks meisje. Ze is met ons mee gegaan toen we het dagje de auto hadden en omdat we het wel prima hadden samen, ben ik met haar vervolgens verder gaan reizen naar Ubud.

Ubud.
Na 5 nachten Kuta zijn ik het Oostenrijkse meisje, Sabrina, afgereisd naar Ubud, een plaats in het binnenland van Bali, ten Noorden van Kuta.
Ubud was een verademing ten opzichte van Kuta. Niet zo toeristisch, geen verkopers die je dingen in de handen duwen en een hele leuke relaxte sfeer. Op elke hoek vind je een tempel, de gebouwen zijn mooi, er zijn geen jankende moskees en het voelt aan als een schattig dorpje. In Ubud wordt er van alles gedaan en daarom heeft het ook heel veel te bieden. In en rondom het plaatsje wordt er ten eerste veel gedaan aan kunst. Zo kan je overal schilderijen, beelden en houtsnijwerk kopen, mensen aan het werk zien of zelf een cursus hout bewerken, koken of schilderen volgen. Zelf wilde ik heel graag een schilderij kopen daar en gelukkig ben ik goed geslaagd!
Ten tweede heerst er een hippie sfeertje, maar in positieve zin. Geen drugsgebruik en zweverig gedoe, maar veel leuke dingen te koop (als mooie sjaals, leuke tasjes, etc.), super hippe restaurants die biologisch koken en gezonde gekke sapjes verkochten en winkels die theekruiden, zeep, en andere zelfgemaakte producten verkochten. Met name het goede eten konden Sabrina en ik erg waarderen. Ook het hostel paste helemaal in het sfeertje. Het zat weg gestopt achterin een wijk en de smalle schattige deur opende naar een tuintje, met hangmatten, loungebanken en het hostel zelf.
Ten slotte is de omgeving rondom Ubud erg mooi en kan je vanuit Ubud makkelijk dingen bezoeken op de rest van Bali.
De tweede dag ben ik dan ook met Sabrina ’s ochtends gaan wandelen in de rijstvelden rondom Ubud en ’s middags terwijl zij een yogales volgde (wat je overal kon doen en perfect paste in het hele sfeertje) ben ik naar Monkey Forest gegaan aan de rand van Ubud. Dit is een stukje jungle waar, de naam zegt het al, heel veel apen zijn waar je tussen kunt lopen.
De twee dagen erna ben ik met een scooter op pad geweest om dingen te bezichtigen op Bali. Zo ben ik naar diverse tempels geweest, heb ik een heilige badplaats bezocht, heb ik Luak koffie geproefd (koffiebonen uitgepoept door een bepaald beestje) (koffie was echt niet bijzonder van smaak, maar in ieder geval wel geprobeerd), heb ik nog de terras rijstvelden bezocht en gelunched met uitzicht op de Batung Angung, de hoogste vulkaan van Bali. De eerste dag op de scooter was ik met een Nederlandse meisje uit het hostel, de tweede dag had ik via het hostel een lokale gids gehuurd en gingen we met z’n tweeën op pad.
Dit laatste was nog een heel avontuur… Eerst was er verwarring over waar we heen gingen want blijkbaar waren de afstanden te groot tussen de dingen die ik wilde bezoeken, vervolgens moest ik ergens duur gaan lunchen omdat de gids een dealtje had met dat restaurant, en als afsluiter probeerde hij me te kussen terwijl hij een foto met me wilde maken. Kon nog op tijd m’n hoofd weg draaien zodat het een zoentje op de wang werd, maar gadverdamme!! Hierna wilde ik direct naar huis en na veel aandringen deed hij dat dan ook, om me ook nog te veel geld te vragen na een vaste afspraak die van te voren gemaakt was. Maargoed, desondanks wel weer mooie dingen gezien!
Ten slotte hebben Sabrina en ik nog wat aan onszelf geklust en een twee-uur durende massage en ik een manicure genomen. Weerom iets wat past bij de relaxte sfeer van Ubud en wat je op elke hoek van de straat kunt doen

Tijdens mijn verblijf in Ubud heb ik wel wat geworsteld met het hele backpackengebeuren. Omdat er in het begin geen bedden vrij waren in de gemixte kamer, hebben we tijdens ons verblijf in Ubud binnen hetzelfde hostel moeten verhuizen. Dit gaf meteen aanleiding om mijn tas eens beter in te pakken en te leren leven uit m’n tas. Ook de gedachten van niet weten waar je heen gaat, regelmatig niet weten waar je diezelfde avond slaapt, niet weten met wie zult zijn vond ik erg lastig, hoewel dit al snel wende. Je mist een constante factor in je leven en wat ik normaal bespreek met Sander of met m’n moeder moet ik nu bespreken met een relatief vreemde, of, wat vaker gebeurd voor mezelf houden en zelf mee dealen. Ik kon in het begin niet mijn ei kwijt, omdat je dit ook niet meteen wilt doen bij mensen op wie je een goede indruk wilt maken, omdat je mogelijk met hun verder reist. Gelukkig ben ik inmiddels al een lange tijd op weg met Sabrina en kennen we elkaar zo goed dat je ook negatieve en persoonlijke dingen gaat delen, zonder dat de ander daar op afknapt. Daarnaast delen we ook de leuke dingen die we mee maken, wat wel erg fijn is. En een ander voordeel is dat we na Ubud eigenlijk altijd een kamer voor twee personen hebben kunnen boeken, waardoor je natuurlijk beter slaapt dan met 8 andere op een kamer.

Na 4 nachten in Ubud zijn we met de bus naar Padang bai gegaan waar we 1 nacht zijn gebleven, voor ons vertrek naar Lombok, het eiland naast Bali. Hier aangekomen hadden we een heel leuk hostel, gerund door een Belgische vrouw. Het geeft dan toch het gevoel dat je diegene beter kunt vertrouwen dan Indonesiërs die nooit “nee” zeggen en amper Engels kunnen. Ze sprak gewoon Nederlands dus we konden makkelijk met haar communiceren en hebben dan ook met haar de boot naar Lombok kunnen regelen. Ook leverde dit ons westerse koffie en een westers ontbijt met dunne pannenkoeken op. Allemaal erg prettig en goed geregeld dus! We kwamen ’s ochtends rond 9 uur hier aan, werden verwelkomt met een ontbijt en hebben de rest van de dag op een strandje gelegen. Hier heb ik ook voor t eerst gesnorkeld wat superleuk was. Eerst vond ik het wel spannend en moest ik wennen aan de manier van ademen maar al snel was ik onder de indruk van alle visjes die te zien waren.

Inmiddels hebben Sabrina en ik ook Lombok en de Gili eilanden bezocht, en staat zij op het punt om naar huis te gaan, en ik om 4 nachten Sumatra te doen met Rick, een Nederlandse jongen die ik ken vanuit Surabaya. Over onze tijd op Lombok en Gili typ ik de volgende keer want door al het relaxen, manicure en pedicure nemen, massages ondergaan, zonnen op het strand, lekker uit eten gaan, snorkelen en hier en daar winkeltjes bezoeken heb ik weinig tijd gehad om de blog goed bij te houden :)

  • 20 Mei 2014 - 13:18

    Anneke:

    Een heerlijk verslag weer om te lezen Esther. Geniet van je vrije dagen. XX

  • 21 Mei 2014 - 08:36

    Chéline:

    Klinkt echt supertof, Es! En respect voor je openhartigheid in deze blogs, kan 't me heel goed voorstellen. Enjoyy!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 02 Sept. 2011
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 16252

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 30 Juni 2014

Zuid-Oost Azië

02 September 2011 - 03 Oktober 2011

Klinische stage in Istanbul

Landen bezocht: