En de eerste week zit er alweer op - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Esther Duinen - WaarBenJij.nu En de eerste week zit er alweer op - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Esther Duinen - WaarBenJij.nu

En de eerste week zit er alweer op

Door: Esthervanduinen

Blijf op de hoogte en volg Esther

11 September 2011 | Turkije, Istanbul

Het eerste weekend zit er bijna op, en ik dacht even voordat maandag echt de drukte weer begint even snel wat van me laten horen. Ik heb namelijk weinig tijd voor mezelf en als ik een paar uur niets te doen heb gaan er wel mensen mee naar het zwembad. Ik ben nu al ruim een week in Istanbul en blijf het altijd apart vinden hoe snel iemand aan dingen kan wennen. Met vakantie heb ik dat ook altijd… zo’n dubbel gevoel dat je er nog maar net bent, maar dat het ook voelt alsof je er al maanden woont. Zo weet ik hoe de bussen rijden, hoe de dormus (kleine minibusjes met bepaalde haltes) werken, en hoe je de prijzen van de taxi’s moet afdingen. Wat wel en niet te eten, waar de centra’s van de verschillende wijken zijn en hoe je met de boot heen en weer over de Bosporus (de rivier dwars door Istabul) kan. Ook begin ik goed te wennen aan gemiddeld 6 uur slaap per nacht. En dan te denken dat ik ruim een week geleden echt snikkend in het vliegtuig zat.

Donderdagavond zijn we Bonaci in geweest, één van die centra’s aan de kust van het Aziatische deel van Istanbul. We waren hier eerder geweest om met de boot naar de Princess Islands te gaan en hadden gehoord dat er een grote winkelstraat was. Hier zijn we door heen gelopen maar aangezien we met een megagroep waren, was het onmogelijk om echt te gaan winkelen. En ik wil ook niets kopen, aangezien ik geld wil opsparen. We hebben namelijk plannen om weer naar dat ene winkelcentrum te gaan, waar allerlei dure merken goedkoop te vinden zijn :)

Vrijdag heb ik eindelijk een beeeeetje duidelijkheid gekregen over de stage. Zo legde ik uit aan Mert (die ene arts in opleiding voor gynaecoloog die wel wat Engels spreekt) dat ik er aan zat te denken om te wisselen van afdeling. Hij vertelde dat de afgelopen week het een rustige week was geweest en dat bij pediatrie, waar ik dan heen zou willen, ook weinig operaties plaats vonden. Ook wilde hij me echt wel wat dingen leren en gaf hij me wat spullen mee om hechten te oefenen. Dus ik hoop dat hij doorzet en zich aan zijn woord houdt. Ook is het best een gedoe om naar een andere afdeling te gaan; moet ik weer van vooraf aan beginnen, mensen leren kennen, etc. Dus ik heb maar besloten om te blijven. Verder was er vrijdagochtend wederom weinig te doen. Heb wel wat ingrepen gezien maar het merendeel van de tijd verveel ik me erg. Wie weet komt er snel verandering in.
’s Avonds ben ik voor het eerst wezen stappen in Istanbul. We gingen met een groep naar Taksim, de wijk where it all happens. Het kostte zo’n 1,5 uur om er te komen maar dan heb je wel wat; een gigantische winkelstraat met allerlei zijstraatjes waar barretjes, restaurants en clubs waren. We hebben ons prima vermaakt en zijn uiteindelijk ook nog in een “straatfeest” belandt. Voor een open bar waren mensen op straat aan het dansen, en aangezien de jongens de macarena niet fatsoenlijk konden, moesten we ze even corrigeren. Uiteindelijk werd er Turkse muziek gedraaid en zaten we in een typisch Turkse avond, supergezellig!

Zaterdagmiddag zijn we weer het toeristische gedeelte in gegaan en hebben we een park en de Blauwe Moskee bezocht. Vooraf hebben we nog 3 nieuwe jongens ontmoet en eindelijk is de groep officieel compleet. De belangrijke monumenten, gebouwen, moskeeën etc. bevinden zich in de wijk Sultam Achmed. Weer waren we dus met een grote groep, en het blijkt onmogelijk te zijn om dingen te ondernemen, onmogelijk!… shoppen, dingen bezoeken, stappen, het blijft supermoeilijk om iedereen tevreden te houden. Ook zijn we vet sloom, iedereen is laat en onderweg moeten mensen even de winkels in etc. Dus ik heb plannen om volgende week alleen, of met een kleinere groep bepaalde dingen te bezoeken. Ik heb verder alle tijd dus kan makkelijk mijn eigen plan maken zodat ik alles in mijn eigen tempo kan zien en doen.
’s Avond zijn we gaan eten in Taksim en “even een drankje doen” eindigde in een avond stappen. Weer ergens een mooie club gevonden en weer een prima avond gehad. Wel ben ik helaas nu een beetje mijn stem kwijt, en weer 30 euro lichter. Ten slotte hebben we nog 1,5 uur in de taxi gezeten, terwijl het een halfuur zou moeten zijn… de taxichauffeur had geeeeen idee waar hij heen moest en heeft de Bosporus wel 3 keer moeten oversteken. We zaten met 7 mensen in de auto (een nieuw record, want vrijdagavond waren we met z’n 6en) dus dan is 1,5 uur toch wel lang. Maargoed, uiteindelijk kostte het 2,5 euro per persoon dus ik klaag niet.

Vandaag hebben we het weer heerlijk rustig aan gedaan door bij het zwembad te liggen en dicht bij de universiteit een café te bezoeken. Het weer is nog steeds super (25-30 graden) hoewel we de eerste ochtend met bewolking al wel hebben gehad. Morgen weer vroeg opstaan (elke maandag t/m vrijdag om kwart voor 7, tenzij er een operatie is en het nog eerder is) dus ik brei er een eind aan. Binnenkort zal ik nog wat meer foto’s posten, en speciaal voor Chéline een paar van de campus ;)

  • 12 September 2011 - 08:52

    Chéline:

    Aaaah wat leuk!!! Ik ben zo blij voor je! Volgens mij ben je al aardig ingeburgerd daar.

    Trouwens, die foto's zien er vet leuk uit!! Volgens mij heb je wel een toffe groep en de campus en de kamer zien er ook modern en hip uit!
    En leuk om te zien dat je naar dat park en de blauwe moskee enzo bent geweest haha :) Ik herken het allemaal.

    Je kunt daar ook nog de Hagya Sofia (hoe schrijf je dat :P) in en het Topokapi paleis bezoeken (naast het park). Kost allemaal wel doekoe, maarja je bent er maar één keer, dus gewoon doen! Ook is er nog een Donabahce (ofzo) paleis aan de kant van Taksim, maar daar ben ik nooit geweest.

    Heb ik al verteld dat ik heel blij voor je ben? ;) Echt goed om deze berichten te horen! En niet die Turkse kerels versieren he in je mooie bikini :P

    Liefs!

  • 12 September 2011 - 17:31

    Tamara:

    Wat een gave foto's zeg!! Ziet er dodelijk vermoeiend uit daar aan het zwembad (...)! Mooie bikini! Daar gekocht of had je die al?? Fijn dat je nu wat meer geleerd wordt deze week, hopen dat hij zijn woord houdt! Liefs en een dikke kus!

  • 13 September 2011 - 14:47

    Mama:

    Ik heb wel het gevoel dat ik je weer eens moet spreken. Ik ben bijna klaar voor kenya, zal blij zijn als we weg gaan want je blijft poetsen en opruimen. Zondag zijn alle kinderen en kleinkinderen geweest, was erg gezellig. Geweldig zoals ze de hele kamer verbouwen. Ik heb een nieuw telf. abbonnement afgesloten. Het gaat wel pas in 18 october. ik wil geen gezeik als ik in kenya ben. Dan moet je gewoon kunnen sms en. Het zal wat minder zijn dan normaal omdat het veel duurder wordt. Eerst gaat het naar nederland en dan naar kenya.
    Het is een samsung galaxy ace white met een lager abonnement. Nu maar opletten dat ik daar niet teveel overheen ga. Nou ik ga eten koken. Hoop je nog even ter spreken. Kus mama

  • 17 September 2011 - 09:32

    Vincent En Manon:

    Hoi Es. Leuk om alles zo te zien. Als ik het zo lees verveel je je niet in de stad. Ik hoop volgende week een nieuwe baan te hebben. De sollicitatie was in ieder geval een succes. Veel plezier nog in het ziekenhuis. Trek de mensen maar aan de witte jas als ze niet doen wat ze beloven. Liefs Vincent , Manon , Thijs en Merel

  • 24 September 2011 - 18:33

    Esther Van Duinen:

    @ Cheline; sorry, lekker late reactie. Maar dankje voor de steun, mailtjes etc. ;) De dingen die je noemde hebben we al deels bezocht, alleen nog het Dolbamaché paleis inderdaad :)

    @ Tamara; helaas is het weer al een stuk minder dus veel zwembad hangen komt er niet van. Maar het was een heerlijk rustige week. De bikini had ik NL gekocht, maar ik heb inmiddels wel een nieuwe wit erbij gekocht :) Tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 02 Sept. 2011
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 16267

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 30 Juni 2014

Zuid-Oost Azië

02 September 2011 - 03 Oktober 2011

Klinische stage in Istanbul

Landen bezocht: